

Teknologisk utvikling
- En strategisk fordel for de som utnytter den!
Kunderådgivning - Teknologi - Kultur
Det er ikke mange årene siden vi kom til regnskapsføreren med kvitteringer i pose eller sendte reiseregninger og andre bilag i posten og timelister som Excel fil. Vi måtte vente til neste måned før vi fikk oppdatert regnskap og vente til regnskapsføreren hadde tid til å lage en oversikt over utestående kundefordringer. Den tid er forbi! Disse prosessene er nå automatisert og digitalisert. Når vi som ledere trenger oppdatert informasjon.. ja, så får vi den i sanntid på telefonen vår. Viktig styringsinformasjon er tilgjengelig i løpet av sekunder.
Men, er informasjonen jeg får det jeg trenger? Eller tolker- og bruker jeg informasjonen rett?
Med ny teknologi har regnskapsførere fått unike muligheter til å bruke sin kompetanse til det beste for kundene. Ved hjelp av analyseverktøy kan regnskapsførere bruke kundens finansielle data til å identifisere trender, risikoer og muligheter. Dette gir rom for proaktiv rådgivning og hjelper kundene med å ta bedre beslutninger.
Digitale plattformer for kommunikasjon som integrerer regnskapssystemer, gjør det enklere for regnskapsførere å ha kontinuerlig dialog med kundene, dele rapporter og svare raskt på spørsmål. Ved å bruke teknologiske verktøy som kunstig intelligens og maskinlæring kan regnskapsførere tilby skreddersydde løsninger basert på den enkelte kundes behov og preferanser.
For å utnytte disse mulighetene kreves det proaktiv dialog mellom regnskapsfører og kunde. Regnskapsfører må synliggjøre sin kompetanse gjennom å kartlegge kundens behov for så å kunne tilby skreddersydde løsninger knyttet til behovet. På den annen side, bør kundene i større grad involvere regnskapsføreren i virksomhetens mål og ambisjoner, strategiske veivalg og taktiske prioriteringer. Dette gir regnskapsføreren bedre forståelse for hvilken type informasjon kunden trenger og kan bistå med mer treffsikker økonomisk rådgivning.
VIEW Group er et kompetansehus bestående av både økonomer, lønnsspesialister og teknologer. VIEW Group har en uttalt målsetning om å bidra med økt verdiskapning for sine kunder. Da må fagkompetanse kombineres med god rådgiverkompetanse. VIEW Group har derfor, siden 2021, valgt å utdanne og sertifisere sine ansatte gjennom rådgiverprogrammet til Regnskap Norge i samarbeid med Solid Utvikling AS. I løpet av høsten 2024 vil nærmere 80 ansatte i VIEW Group være sertifisert gjennom Rådgiverprogrammet.
VIEW Group har definert 3 viktige kulturverdier som fundament for samhandling med både sine kunder og i interne interaksjoner. Disse kulturverdiene er også integrert i rådgiverprogrammet for ansatte i VIEW Group. På denne måten bidrar rådgiverutdanningen samtidig til en kulturell utvikling for selskapet. Og effektene har ikke uteblitt.
Her forteller HR direktør i VIEW Group, Tonje Magnussøn, hvilken betydning deres investering i rådgiverkompetanse har for VIEW Group og deres kunder:
«Rådgiverprogrammet har gitt ansatte i VIEW Group økt kompetanse og trygghet i dialogen med våre kunder. Via programmet blir deltakerne tryggere på sin egen fagkompetanse, og blir da enda flinkere til å rådgi kundene våre, slik at de igjen kan ta bedre beslutninger når det gjelder egen virksomhet. Det er viktig for oss at kundene våre opplever proaktive og faglig flinke konsulent når de er i kontakt med oss i VIEW Group.»
Tonje Magnussøn, HR direktør, View Group.
Skrevet av:
Morten Andresen,
Daglig leder og Partner
Solid Utvikling AS